|
Dette kursus retter sig mod institutioner med
en almen interesse for pædagogik. Jeg giver en grundig gennemgang af hvad
man forstår ved anerkendelse såvel som symmetrisk og asymmetrisk
begreb.
Den socialfilosofiske indgangsvinkel bygger
på Hegels syn på familien, dannelse og fremkomsten af nedskrevne regler
for vore handlinger. Herunder også magtfaktorer.
Den pædagogiske vinkel bygger på Anne-Lise
Løvlie Schibbye og Berit Baes arbejder med anerkendelse i det praktiske
pædagogiske handlerum. De undersøger voksen-barn relationer, og belyser,
hvordan man her definerer magten.
|
|
Kurset giver indblik i hvad der fremmer og
hæmmer det anerkendende handlerum. Det betyder, at vi næsten altid har en
konfliktsituation for øje, som vi må lære at løse.
Alt afhængig af tilhørernes interesse kan
kurset sigte mod en uddybelse af anerkendelse i hjemmet eller anerkendelse
som menneske- og samfundssyn.
Anerkendelse er altså holdninger og handlinger
i mellemmenneskelige relationer. (Ud fra et etisk perspektiv.)
|
|