|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Curriculum
Vitae |
|
|
|
|
|
Navn
|
|
Anne
Margrethe Gad Jørgensen, født Beck
|
|
|
|
|
Fødselsdato |
|
05
04 48 |
|
|
|
Civil
stand |
|
Gift,
2 voksne børn |
|
|
|
Uddannelse |
|
Cand.
Mag. i religionsvidenskab og filosofi, socialpædagog
|
|
|
|
Sprog |
|
Tysk,
engelsk, portugisisk |
|
|
|
2004 |
|
Værdier, ledelse og
kommunikation i organisationer. Modul af masteruddannelse i Etik og
værdier i organisationer, Aarhus Universitet. Afsluttet juni 04.
|
|
|
|
2002-04 |
|
Gæstelærer
på Gedved Seminarium
Foredrag:
Laven Børnehave:
"Tendenser i Humaniora"
Rudbjerg
Sognegård: "Anerkendelse eller familiens fallit"
AOF
Kolding: "Anerkendelse eller familiens fallit"
SINDs
Pårørenderådgivning, Århus: "Anerkendende samtaler"
|
|
|
|
2004 |
|
Ansat som
kommunikationsmedarbejder i SINDs Pårørenderådgivning, Århus.
Arbejder med fundraising, telefonrådgivning, undervisning/foredrag,
redaktion af nyhedsbrev m.v.
|
|
|
|
2003 |
|
Efteruddannelseskursus i
"Værdsættende samtaler" hos Dansk Magisterforening i
København
|
|
|
|
2002 |
|
Bestået
kandidateksamen i religionsvidenskab fra Aarhus Universitet med
religionsfilosofisk speciale i anerkendelses begrebet: Hegels
anerkendelsesbegreb – specielt med henblik på dets tilblivelse og
udfoldelse i Jenaertiden.
|
|
|
|
1997 |
|
Bestået
sidefagsuddannelse i filosofi fra Aarhus Universitet |
|
|
|
1994-99 |
|
Bosat
i Tyskland henholdsvis i Lübeck og Marburg |
|
|
|
1995-99 |
|
Boede
jeg i Marburg og studerede ved det filosofiske fakultet ved ”Philipps-
Universität Marburg”. Herfra har jeg 4 Scheine (eksamensbeviser).
To erhvervede jeg i videnskabsteori i „Einführung in der Philosophie“
og „Das Experiment“ og et i argumentationsteori „Der Aufbau der Logik“.
Den mest betydningsfulde Schein var en Benotet-Schein (eksamensbevis
med karakter) på baggrund af et skriftligt referat, over et kap. i
Hegels ”Phänomenologie der Geistes”.
Et studie
af Fænomenologien har givet mig en dyberegående forståelse
af symmetriske og asymmetriske anerkendelsesforhold, en viden som
blev udbygget i et Hegel seminar, som
jeg også fulgte over tre semestre om ”Philosophie des Geistes, zu
Problemen der Philosophie und Psychosomatik”. Seminaret var tværfagligt
(filosofi og psykologi) og gav derfor såvel en filosofisk og psykiatrisk
vinkel på anerkendelsesbegrebet.
|
|
|
|
1994-95
|
|
Boede
jeg i Lübeck og studerede ved Universitetet i Hamborg på Evangelische
Theologie.
Herfra har jeg et bevis på mit kendskab til det tyske sprog svarende
til PNdS niveau. Det betyder, at jeg sprogligt har adgang til at deltage
i undervisning på alle tyske universiteter.
Hamborg
deltog jeg også i et seminar omkring ”Freuds Religionskritik”. Et
seminar som gav en forståelse af enkeltindividet ud fra det freudianske
menneskesyn, en viden som jeg i dag anvender til perspektivering af
det menneskesyn, som ligger til grund for anerkendelsesbegrebet, nemlig
mennesket som en relation. Derudover deltog jeg i et proseminar omkring
”Schöpfungsmythen und Schöpfungs ordnungen“ samt en øvelse over „Sterben,
Tod und künftiges Leben aus der Sicht von Buddhismus, Christentum,
Islam und Judentum“. Såvel proseminaret som øvelsen uddyber forskellige
menneskesyn, hvilket jeg anvender som model for lige og ulige
anerkendelsesforhold.
Årene
i Tyskland gav mig ikke kun teoretisk viden, men også en almen indsigt
i en tysk dagligdag både som studerende og medrejsende hustru.
|
|
|
|
1989-94 |
|
Bosat
i Danmark og påbegyndt studie ved Aarhus Universitet
Længerevarende
ophold i Schweiz og Frankrig
|
|
|
|
1984-88 |
|
Bosat
i Brasilien. Her deltog jeg i socialt arbejde omkring børnehjemsbørn
samt kirken. Desuden underviste jeg en ung
mand i dansk i et International Baccalaureate Program
(I. B. forberedende dansk undervisning til universitetet.) At deltage
i socialt arbejde i et andet land med en fremmed kultur kræver organisatorisk
sans samt overblik.
De fire
år i Sydamerika har derudover giver en bred forståelse for en kultur,
som er meget anderledes end både den danske og tyske. Mine udenlandsophold
har givet personlig styrke og en viden, som jeg benytter mig af når
jeg formidler anerkendelsesbegrebet.
|
|
|
|
1979-84 |
|
HF
ved Vejle Forberedelseskursus |
|
|
|
1981-84 |
|
Ansat
i børnehaveklassen på Egtved Skole |
|
|
|
1974-79 |
|
Hjemmegående
husmor |
|
|
|
1970-74 |
|
Ansat
på Sølund i Skanderborg. I denne periode har jeg gennemført
et ”100 Timers Efteruddannelseskursus”. |
|
|
|
1966-1970 |
|
Uddannet
som omsorgspædagog/socialpædagog indenfor Statens Åndssvageforsorg med
praktikplads på Ribe- og
Nørrelund |
|
Selv
om min pædagogiske uddannelse ligger nogle år tilbage, har jeg aldrig
mistet interessen for nytænkning indenfor pædagogikken, og anerkendelse
tænkt som en dialektisk pædagogik er nytænkning. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|